Človek už od narodenia má v sebe zaevidovanú potrebu – potrebu konzumácie, ktorú vykonáva každý deň. Jedlo zohráva totiž v našich životoch veľmi veľkú časť. Tráviaca sústava musí byť neustále v pohybe tak, ako musia byť vyživované aj jednotlivé orgány každého jedného organizmu.
Žiť ale neznamená len jesť. Život nevznikol pre to, aby sme neustále jedli. Slovné spojenie žijem preto, aby som jedol sa často zamieňa so spojením jem aby som žil. Potraviny potrebujeme len z jedného hľadiska a to je prijímanie energie potrebnej pre fyziologické procesy organizmu. To znamená, že by sme mali prijímať len toľko, koľko telo potrebuje, nie si zbytočne rozťahovať žalúdok. Je dôležité vedieť niečo o bilancii energie, respektíve nášho príjmu jedál za deň. Energetická bilancia má celkom tri podoby:zdravé chutné jedlo.jpg

  • Pozitívna EB = znamená vyšší príjem energie a menší výdaj, čo má za následok priberanie na váhe (tuk sa ukladá), alebo priberanie svalov (bodybuilding)
  • Vyrovnaná EB = znamená to, že sa príjem rovná výdaju a považujeme to za zlatú strednú cestu
  • Negatívna EB = znamená nižší príjem energie a vyšší výdaj, čo má za následok chudnutie a môžu z nej vznikať aj zdravotné problémy.

vyprážané jedlo.jpg
Je nutné si svoj príjem sledovať a zbytočne sa neprejedať, pretože môžu nastať ochorenia, z ktorých sa človek už len ťažko dostane. Obezita je prvým faktorom extrémneho priberania a môže sa pridať aj diabetes mellitus alebo inak povedané cukrovka. Vtedy je už zdravý životný štýl nutnosťou a choroba sa nedá vyliečiť, takže by bolo dobré sa takýmto ochoreniam vyhnúť. Nikdy nie je totiž neskoro začať žiť zdravšie a prijímať do tela viacej vitamínov, minerálnych látok a bielkovín, namiesto cukrov a tukov. Nehovorím, že všetky nezdravé jedlá si už človek nemôže dať, práve naopak – musí aspoň raz do mesiaca. Športovci tento deň nazývajú aj „cheat day“, čo v preklade znamená deň podvádzania, v počas ktorého do svojich úst vložia aj fast-foodové jedlá, jedlá vyprážané, jednoducho si dovolia prijať vyšší kalorický prísun. Na ďalší deň však všetko už musí byť v norme a pokračovať v príjme zdravého jedla, ktoré vie byť takisto chutné ako to nezdravé.